Indfødsretsprøven December 2009
Jesper
2009-12-09 18:57:13 UTC
Tag prøven, du henter den her:

<http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/58D4FB10-E7AD-4221-A5B9-830CCC193
7E5/0/indfodsretsprove_091209.pdf>

Og retteark:
<http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/B513C7C3-15C2-4CE7-B91B-2E8367387
485/0/indfoedsretsprove_091209_retteark.pdf>

Jeg scorede 40/40 og var omrkring 15 min om at tage den (så TV samtidig
med at jeg tog prøven)
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on
htp://theextract.blogspot.com/
Kim2000
2009-12-09 19:45:35 UTC
Post by Jesper
[...]
Jeg synes altid det er lidt interessant med denne prøve. For på den ene side
er både opposition og regering enige om at man kan bedømme en studerende
evner på en prøve, men omvendt mener den samme opposition ikke at man kan
bedømme en persons evner på lige netop denne prøve, selvom man faktisk
ifølge alle netop kan bedømme den samme person i alle andre prøver.
Vidal
2009-12-09 20:09:19 UTC
Post by Jesper
<http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/58D4FB10-E7AD-4221-A5B9-830CCC193
7E5/0/indfodsretsprove_091209.pdf>
Den er noget mere fornuftig end den første, vi blev
præsenteret for. Men hvad laver abortloven i denne
sammenhæng?
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard
Jesper
2009-12-09 20:24:32 UTC
Post by Vidal
Post by Jesper
[...]
En del af historien med betydning for sociale forhold i landet, derfor
relevant.
/Peter
2009-12-09 20:32:29 UTC
Post by Jesper
[...]
Udemærket metode til at tvinge de fremede til at lære lidt dansk
-men uden betydning for allerede indfødte.
Ralph
2009-12-09 21:50:18 UTC
"/Peter" <***@no.mail> skrev i en meddelelse news:4b2008cd$0$56791$***@dtext02.news.tele.dk...
-men uden betydning for allerede indfødte.
Nå, det gik nok ikke så godt :-)
Ralph
ABJ

Aksel
Jesper-Ændring
Uhada, en fejl. Hvad var det du fejlede på ?
ABJ

Stemmeprocent ved folketingsvalg, jeg tænkte i kommunalvalg.
Christian R. Larsen
2009-12-10 13:59:23 UTC
Post by Jesper
Jeg scorede 40/40 og var omrkring 15 min om at tage den (så TV samtidig
med at jeg tog prøven)
Jeg synes, dette er en idiotisk gang symbolpolitik.

Hvorfor skal folk kunne svare på sådan en gang trivial pursuit? Det er efter
mine begreber ubrugelig viden for de fleste at vide, hvor stor en del af
vælgerne, der deltager i folketingsvalg, eller hvornår bobardementet af
København fandt sted. Hvad betyder det for ens hverdagsliv, at man ved,
hvornår dronningen holder nytårstale (skægt nok til nytår)?

En bekendt, der oprindeligt stammer fra et andet europæisk land, fortalte
for nylig om en situation, hvor han som udlænding opdagede en interessant,
kulturel forskel. Han deltog i en julefrokost efter arbejde med 10
kollegaer, og var sammen med en anden kollega blevet på arbejdspladsen, mens
de 8 andre havde været hjemme inden. De de 8 andre om tilbage, gik de rundt
og gav hånd. Det synes han var mærkeligt.

Det er lidt ligesom den med, at når man holder grillfest, så er det ofte
sådan, at gæsterne selv tager kød med, mens værtsparret står for salaterne.

Men: det er ikke et krav, at man skal gøre sådan. Og der sker heller ikke
noget ved, at man engang imellem godt kan mærke, at folk ikke er danskere.
Eller for den sags skyld, at der er danskere, som ikke gør som folk er
flest, eller som ikke ved, hvad flertallet gør.

Der er et trist element af ensretning i en prøve som denne, og det finder
jeg forkasteligt.

Jeg ville hellere gøre noget andet: Nemlig at bede folk skrive 5 sider eller
at fortælle i et kvarter om, hvorfor de gerne vil bo i Danmark. Det burde
være obligatorisk. Det tvinger folk til at reflektere, og det er der mere
brug for end at teste deres paratviden om emner, som vist kun for alvor er
nyttig, når man spiller TP.
Peter J
2009-12-10 14:41:02 UTC
Post by Christian R. Larsen
Post by Jesper
[...]
I så fald må du jo være imod stort set alle skriftelige prøver i
Danmark. Det være sig eksamener i folkeskolen, på gymnasiet,
handelsskolen etc. og på de videregående uddannelser og det må fx også
gælde teoriprøven til kørekortet.

Prøverne er IKKE til for prøvens skyld, men prøverne tester, om
prøvedeltagerne har tillært sig den viden, som prøverne nu engang kræver.

Indfødsretsprøven er så vidt jeg husker blot et af de led der tester, om
eventuelle kommende danske statsborgere nu også parate til at blive
danske statsborgere.

I tilfældet med indfødsretsprøven handler det om, hvorvidt
prøvedeltagerne har læst og forstået de ca. 100 sider om diverse danske
forhold (og så vidt jeg ved fåes dette "pensum" også som lydbog, så der
bør ikke være nogen undskyldninger på den front). Det burde ikke være et
voldsomt urimeligt krav for at opnå dansk statsborgerskab. I dag var jeg
fx til en eksamen hvor pensum var på 1.000 sider. Og selvom pensum altså
var 10 gange så stort som til indfødsretsprøven, så var guleroden altså
blot en enkelt karakter ud af 6 stk. i løbet af et år.

Det er mig en gåde hvorfor nogen finder det så urimeligt, at man rent
faktisk tester, om fremtidige danske statsborgere har gidet at bruge en
dag eller 2 på at lære lidt om Danmark - det land som de ønsker at blive
statsborgere i. Der hænger vel formegentlig den største mulige gulerod
for enden af indfødsretsprøven, og så skal man alligevel høre diverse
"velmenere" pive over at det er noget så urimeligt med denne prøve.

Indfødsretsprøven er IKKE til for prøvens skyld. Indfødsretsprøven er
til for at sikre, at kommende danske statsborgere har gidet at læse de
ca. 100 sider om Danmark (og så er der vist et par spørgsmål som ikke
kan henvises direkte til "pensum" men i stedet til en banal almen viden
om Danmark). Har man gidet at læse de 100 sider er det næsten en
præsation /ikke/ at bestå prøven. Jeg tror modstandere af prøven misser
dette simple faktum i deres befippelse over at få deres "velmenende"
pointer frem.

Peter
Jens Bruun

D.e.f.f.e.s.
Arne H. Wilstrup
2009-12-10 17:09:36 UTC
Post by Peter J
Post by Christian R. Larsen
Post by Jesper
[...]
Pjat med dig - Der er forskel på at komme til et land og kunne sproget
overfladisk, men nok til at fungere i dagligdagen og så huske noget så
fuldkommen ligegyldigt som hvor mange der stemte ved sidste
kommunevalg/folketingsvalg, hvilket sprog der har præget Danmark og så
hvornår København blev udsat for en bomberegn fra englændernes side.
Ærlig talt: hvad skal folk med den viden hvis de ikke interesserer sig
for historie?

Og i modsætning til follkeskolen, hvor det går ud på at teste hvad
eleverne har lært sig gennemt 9 år, og hvor man heller ikke kan dumpe,
så kan man altså dumpe i indfødsretsprøven, også selvom der er fejl i
opgaverne.

Det handler ikke om at sætte sig ind i danske forhold, men om hvad der
er væsentligt at kunne i det danske samfund for at klare dagen og vejen.
Jeg er ikke tilhænger af at indvandrere IKKE skal lære det danske sprog,
men nogle gange er alle de tiltag blot for meget i form af tests og
andre urimelige krav, Fx er der folk der er kommet krigstraumatiserede
og som ikke er i stand til at læse blot "100 sider" -eller de er så
gamle at det ville være meningsløst at kræve noget sådant. Det kan være
at de kommer som analfabeter og så skal de pludselig lære 100 sider uden
ad.

Det er nemt nok for folk der har gået lang tid i skole at forholde sig
til disse ting, især hvis man har gået i en dansk skole, men det er et
overordentligt stort pres på folk at de også skal bestå en prøve af den
art som de - i modsætning til folkeskolen - kan dumpe i.

Det eneste prøven gør er at tækkes det fremmedfjendske parti Dansk
Folkeparti. Havde partiet så sagt: vi vil forlange at de fremmede skal
kunne tale sproget, men at der også kan være situationer hvor det vil
være meningsløst at tvinge dem til at lære det (jf. ovenover), men vi
vil også stille de nødvendige midler til rådighed for at det kan lade
sig gøre at komme på skole og lære det", så havde jeg sagt: Det lyder
som et rimeligt krav.
Men for det første er der ikke kapacitet nok til at lade de fremmede gå
på sprogskole. Mange går i venteposition i årevis uden at kunne komme
ind på en sådan skole, og for det andet, så skal de efterfølgende tests
have karakter af en evaluering af hvad de har lært i stedet for at
stille som krav at de skal bestå en dansk-prøve der er vanskeligere end
selv danskerne kan håndtere.

Nej, disse prøvekrav er naturligvis vendt mod 3.verdens flygtninge og
indvandrere der efterhånden har etableret sig i landet - ren og skær
racisme.

Der var en gang hvor man kunne være stolt af dette lands tolerance over
for fremmede - det er der ikke nogen grund til længere.
Peter J
2009-12-10 17:36:03 UTC
Post by Arne H. Wilstrup
Pjat med dig
Ditto.
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Selvfølgelig kan man dumpe. Det kan man fx også til en teoriprøve eller
ved stort set alle prøver i uddannelsessystemet der ligger efter
folkeskolen. Dumper man, så er der god grund til at formode, at man ikke
har lært "pensum" er så må man læse igen til prøven og så gå om hvis man
virkelig ønsker at bestå.

Det kan da umuligt være en "undskyldning" at man ikke kan dumpe i
folkeskolen. DET er noget pjat.
Post by Arne H. Wilstrup
Det handler ikke om at sætte sig ind i danske forhold, men om hvad der
er væsentligt at kunne i det danske samfund for at klare dagen og vejen.
Nu har dem der sidder på magten altså bestemt AT det netop handler om at
sætte sig ind i danske forhold, så meget længere er den ikke, selv om du
sikkert kan finde på 1000 krumpspring der taler for det modsatte.
Post by Arne H. Wilstrup
Jeg er ikke tilhænger af at indvandrere IKKE skal lære det danske sprog,
men nogle gange er alle de tiltag blot for meget i form af tests og
andre urimelige krav,
De tests og prøver jeg kender til for at få dansk statsborgerskab synes
jeg ikke er urimelige. Dem der sidder på magten synes det heller ikke.
Det må du jo så leve med, for intet tyder på at magten vender lige
foreløbigt.
Post by Arne H. Wilstrup
Fx er der folk der er kommet krigstraumatiserede
og som ikke er i stand til at læse blot "100 sider" -eller de er så
gamle at det ville være meningsløst at kræve noget sådant.
Hvis de er så gamle at de alligevel ikke har andet at give sig til, så
burde 100 siders læsning om danske forhold være det mindste man kan
forlange af kommende danske statsborgere.

Det kan være
Post by Arne H. Wilstrup
at de kommer som analfabeter og så skal de pludselig lære 100 sider uden
ad.
Og du var tilsyneladende ikke i stand til at læse og forstå de få linjer
jeg skrev?

Det "helt urimelige pensum på fuldstændigt vanvittige 100 sider" kan
også fåes som lydbog, så der røg dit argument med analfabeter (jeg har i
øvrigt studeret på universitetet med en der var stærtk ordblind, men hun
klarede sig sjovt nok igennem alligevel).
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Hvis ikke man kunne dumpe, så skal du nok se, at der var nogen som ikke
gad at tage den urimeligt voldsomme byrde at læse hele 100 sider om det
land de ønsker at blive danske statsborgere i, på sig, og så ville
formålet med prøven ligesom var underminerert.

Dit argument med at man ikke kan dumpe i folkeskolen finder jeg stadigt
ualmindeligt svagt; jag havde sgu forventet lidt mere af dig.
Post by Arne H. Wilstrup
Det eneste prøven gør er at tækkes det fremmedfjendske parti Dansk
Folkeparti.
Ahhhh, så kom den. Det tog dig alligevel noget tid at komme med den, men
fik du så endelig lettet trykket.
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Men det gjorde de ikke. Flertallet bestemmer. Sur røv for dig! Lev med
det eller flyt til et land hvor demokratiet ikke forsøges opretholdt.
Post by Arne H. Wilstrup
Men for det første er der ikke kapacitet nok til at lade de fremmede gå
på sprogskole.
Så burde Danmark jo nok lade være med at tage så mange flytninge ind!
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Der ER andre krav og tests. Og det ER sgu da noget forbandet sludder at
påstå, at testen er vanskeligere end selv danskerne kan håndtere. LANGT
de fleste danskere kan bestå testen uden nogen form for forberedelse og
på meget kortere tid end der stilles til rådighed. Og hvis man så
ligefrem satte de få danskere der IKKE kan bestå prøven uden nogen
forberedelse til at læse de 100 sider om Danmark (og satte en eller
anden gulerod i enden - det kunne fx være 5.000 kr.), ja så skal du se
at der næppe var mange tilbage som ville dumpe prøven.

Når du forsøger at tale imod prøven kunne du i det midste forsøge at
komme med saglige argumenter. Det du er kommet med er sgu da end ikke
dig værdigt.
Post by Arne H. Wilstrup
Nej, disse prøvekrav er naturligvis vendt mod 3.verdens flygtninge og
indvandrere der efterhånden har etableret sig i landet - ren og skær
racisme.
Du er sgu da for viderekommende. Bliver du aldrig træt af at høre på dig
selv?
Post by Arne H. Wilstrup
Der var en gang hvor man kunne være stolt af dette lands tolerance over
for fremmede - det er der ikke nogen grund til længere.
Der var engang hvor der ingen problemer var med indvandrere og
integrationen af dem i dette land - den tilstand er der ikke længere.

Fint at man i det mindste forsøger at sortere de indvandrere fra, som
end ikke gider tilegne sig sølle 100 siders indformation om det land de
ønsker at blive statsborgere i. Alt andet lige må det være disse
personer som bliver allersværest at få integreret i Danmark, så det er
da kun et plus, hvis Danmark bliver fri for at skulle slås med disse
problemer, og i stedet kan bruge resourcerne på dem, som i det mindste
viser en interesse for Danmark.

Peter
Arne H. Wilstrup
2009-12-10 19:01:03 UTC
Post by Peter J
Det kan da umuligt være en "undskyldning" at man ikke kan dumpe i
folkeskolen. DET er noget pjat.
Man kan ikke dumpe i folkeskolen! Det er muligvis i dine øjne noget
pjat, men sådan er det bare.
Post by Peter J
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Fordi der findes en lov som magthaverne har institueret, betyder det
ikke at man skal falde på halen i beundring for den. Det hører til
demokratiets spilleregler at man også kan kritisere en lov -især en
dårlig lov-
Post by Peter J
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Dem der sidder på magten aner intet om hvad de har med at gøre. Derfor
er indfødsretsprøven da også blevet kritiseret fra eksperter der
vitterlig ved noget om de sager. Politikere ved ikke alt, og derfor har
jeg ret til at kritisere dem - og det gør jeg så.
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
For det første skal man nok vide at der findes en sådan lydbog - og hvor
sker dette? Hvis man er indfødt dansker og er fortrolig med dansk sprog
og kultur hele vejen igennem, så kan man sikkert finde det, men hvis man
er en fattig indvandrer der dog passer sit job og ikke bebyrder
samfundet i øvrigt, men ikke har penge til at anskaffe sig disse ting,
ikke ved at de findes og i det hele taget ikke kan modtage informationer
på skrift fordi man er analfabet, hvad vil du så foreslå, hr. Geni?
Post by Peter J
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Netop, og det ville være fint, for den prøve er rent til grin. Det kan
og skal ikke være sådan at man - for at blive dansk statsborger -skal
lære noget flintrende ligegyldigt for at bestå en prøve som kun bogligt
stærke kan klare. Det er endvidere urimeligt at en person der har
bidraget til landet i 7 år, pludselig skal belastes yderligere med en
prøve blot for at DF kan kro sig ved at sige at de har gjort hvad de
kunne for at forhindre "fremmede" i at komme ind i landet.
Post by Peter J
Dit argument med at man ikke kan dumpe i folkeskolen finder jeg
stadigt ualmindeligt svagt; jag havde sgu forventet lidt mere af dig.
Der er grænser for hvor meget tid jeg - her op mod eksaminer,
juleafslutninger m.v. - har til rådighed. At skrive i disse grupper er
en slags "mentalhygiejne", men det kan også blive for omfattende, og
derfor må jeg afstå fra yderligere diskussioner om netop dette.
En anden ting er at du aldrig vil kunne forstå eller forholde dig til
det at være socialt indigneret. Du har sikkert dit på det tørre.
Alligevel har en sådan tilstand aldrig forhindret selv velsituerede og
tænksomme mennesker som fx Kim L og jeg i at føle en vis omsorg for
almindelige mennesker der befinder sig på kanten af tilværelsen. Du,
derimod, har blot hån og foragt over for folk der har et menneskesyn der
er dig uendelig fjernt. Du befinder dig på højrefløjen i dansk politik,
hvilket betyder at dit menneske-og samfundssyn er præget af en elitær og
arrogant holdning til folks problemer.

En anden mulighed er naturligvis at du bare er politisk ignorant og ikke
fatter andre folks lidelser. Det vil sige at din empati for andre er en
særdeles stor mangelvare. Det kan også være at du simpelthen ikke har
overskud til at føle nogen form for medfølelse med andre, fordi du måske
mener at det er "de fremmede" der har fået alle fordelene og det så er
skyld i at du ikke har fået noget. Det bunder så dybest set i
misundelse.

Kim L og jeg er ikke særlig fattige, for nu at sige det mildt, men vi
har dog overskud til at have den empati du mangler, og det er ikke
særlig vanskeligt at have det, når man under andre noget.

Så enten er du en ung fløs der intet mangler som følge af dine
velsituerede familie som aldrig har manglet noget, eller også er du en
simpel underyder, der ikke under andre noget du ikke selv kan få. Vælg
selv.
Post by Peter J
Post by Arne H. Wilstrup
Det eneste prøven gør er at tækkes det fremmedfjendske parti Dansk
Folkeparti.
Ahhhh, så kom den. Det tog dig alligevel noget tid at komme med den,
men fik du så endelig lettet trykket.
At jeg kommer med kendsgerningerne, er åbenbart ilde hørt hos dig. Men
det er jo sandheden jeg kommer med, ikke sandt? Det må gøre pokkers ondt
at dit elskede parti og die Führerin Pia K sådan bliver lagt for had.
Post by Peter J
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Sikke da noget ævl. Nu ved jeg godt at dit parti, DF, ikke ønsker en
debat om demokratiets vilkår. Pia K har jo hele tiden vist at der intet
er over hende eller ved siden af hende. Ve den DFer der ikke lystrer
hendes mindste vink, men som tillader sig at have en anden mening:
Han/hun strittes ud af partiet hurtigere end diktator Pia K kan nå at
sige "fremmedhad".

Den primitive udmelding om at "man blot kan flytte til et andet land" er
jo den velkendte DF-retorik. Nej, du -jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle
flytte fra et land hvor jeg har min familie, mine venner, mit job etc.
fordi jeg er uenig med DF og dets kumpaner. Det er netop i Danmark jeg
skal virke for at besværliggøre de udemokratiske kræfter som du og dit
parti står for. Det kan jeg dårligt gøre i udlandet. Så nej, så let
slipper du ikke, selvom den - som nævnt - hule og udemokratiske retorik
kommer frem i lyset.
Post by Peter J
Post by Arne H. Wilstrup
Men for det første er der ikke kapacitet nok til at lade de fremmede
gå på sprogskole.
Så burde Danmark jo nok lade være med at tage så mange flytninge ind!
Det er FN der bestemmer -sur røv! Hvis du ikke kan klare at Danmark har
forpligtet sig til at hjælpe flygtninge, så flyt til et andet land der
ikke har den slags problemer. "Flertallet bestemmer" som du siger.
Post by Peter J
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Det savner ethvert grundlag at påstå noget sådant. Men jeg forstår at du
ikke læser aviser.

Og hvis man så
Post by Peter J
[...]
Pladder! savner ethvert grundlag -men uanset dette, så er det fuldkommen
ligemeget, eftersom det er en meningsløs test.
Post by Peter J
Når du forsøger at tale imod prøven kunne du i det midste forsøge at
komme med saglige argumenter. Det du er kommet med er sgu da end ikke
dig værdigt.
Jeg behøver ikke at komme med argumenter der passer dig. Mine argumenter
er imidlertid altid saglige, også selvom du ikke anerkender dem.
Post by Peter J
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
'
Næ! Bliver du aldrig træt af at være dum som en dør?
Post by Peter J
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Næ, eftersom folk som dig er krøbet op af mudderet.
Post by Peter J
[...]
Vrøvl - disse personer som du så smagfuldt beskriver, kan sagtens
fortsætte med at bo her i landet. De bliver så ikke "danskere", men de
bliver heller ikke smidt ud.

Måske du skulle læse lidt op på kravene før du udtalte dig?
Kim2000
2009-12-10 19:33:29 UTC
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Det er sgu ligesom i 1700-tallet. Velmenerne anser simpelthen 3.
verdenslande flygtningene - altså negere og muslimer - for mindre
inteligente end vestlige folk. Det er sådan lidt "de er jo ikke så kloge, vi
må hjælpe dem". Vi andre stiller ganske almindelig krav til dem som man
stiller krav til alle andre i samfundet. Det er ikke os der anser dem som
idioter.
/Peter
2009-12-10 19:41:02 UTC
Aner det ikke - jeg er jo indfødt :-)
Peter J
2009-12-11 04:04:59 UTC
Post by Arne H. Wilstrup
Post by Peter J
Det kan da umuligt være en "undskyldning" at man ikke kan dumpe i
folkeskolen. DET er noget pjat.
Man kan ikke dumpe i folkeskolen! Det er muligvis i dine øjne noget
pjat, men sådan er det bare.
Det har jeg jo sådan set ikke skrevet (man man skal begynde at ignorere
dig, når du begynder på dine stråmænd, men jeg prøver alligevel med et
svar).
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Og den ret har jeg aldrig fornægtet dig, så ingen problemer der.
Post by Arne H. Wilstrup
Post by Peter J
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Befolkningen har tillid til dem ellers valgte de jo nogle andre.
Post by Arne H. Wilstrup
Derfor
er indfødsretsprøven da også blevet kritiseret fra eksperter der
vitterlig ved noget om de sager.
Jeg synes nu /ikke/ man behøver at være ekspert for at se, at der intet
urimeligt er i, at kommende danske statsborgere sættes til at læse 100
sider om danske forhold.
Post by Arne H. Wilstrup
Politikere ved ikke alt, og derfor har
jeg ret til at kritisere dem - og det gør jeg så.
Skarp observation.
Post by Arne H. Wilstrup
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Første hit på google ved søgning på "indfødsretsprøve" gav:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Medborgerskab/statsborgerskab/indfoedsretsproeve.htm

Første personlige forespørgsel hos Borgerservice ville givetvis give
samme svar.

Fra siden:

"Forberedelse til prøven:

Lærematerialet til forberedelse til indfødsretsprøven kan gratis læses
her - Og du kan lytte til teksten ved at downloade den som mp3:

Læremateriale til indfødsretsprøven (tekst og lyd)"

Jeg troede sgu du var mere kvik eller også spiller du helt bevist
komplet evnesvag når du forsøger at få det til at se ud som om, at der
stilles helt urimelige krav for blot at få fat i lærebogsmaterialet.
Post by Arne H. Wilstrup
[...]

Helt ærligt. Hvor langt ude kan dine bortforklaringer egentlig komme?
Post by Arne H. Wilstrup
ikke ved at de findes og i det hele taget ikke kan modtage informationer
på skrift fordi man er analfabet, hvad vil du så foreslå, hr. Geni?
Man henvender sig til Borgerservice eller en anden offentlig myndighed
(der har pligt til at henvise til rette sted). Denne henvendelse er jo
så allerede gjort i det øjeblik en indvandrer ønsker at søge om dansk
statsborgerskab, så dine forsøg på at sende koen på isen er komplet
mislykkede.

Hvis der er andre lettilgængelige oplysninger som du savner svar på, så
siger du bare til...
Post by Arne H. Wilstrup
Post by Peter J
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Det er din mening. Flertallet i Danmark har heldigvis en anden, så
derfor forsvinder prøven næppe lige foreløbigt. Det kan du hyle nok så
meget op over og du kan svine tilhængere af prøven nok så meget til, men
demokratiet går sin gang og verden går videre.
Post by Arne H. Wilstrup
Det kan
og skal ikke være sådan at man - for at blive dansk statsborger -skal
lære noget flintrende ligegyldigt for at bestå en prøve som kun bogligt
stærke kan klare.
Skal vi også udstede kørekort til alle "ikke bogligt stærke" eller hvor
langt gælder din "logik".

Prøven er LET at bestå. Selv for en analfabet, da hele "pensum" findes
som lettilgængelige lydbøger.

Dine forsøg på at få prøven til at se alt andet end let ud for enhver
der rent faktisk GIDER at tilegne sig de 100 siders information om deres
kommende hjemland praller fuldstændigt af, så du må komme op med noget
bedre hvis du skal forsøge at overbevise nogen andre end de sædvanlige
velmenere, der blot ønsker ubegrænset tilstrømning af enhver form for
indvandrere.
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Det er også urimeligt, at køreskoleelever skal belastes yderligere (med
en teoriprøve), når nu de har sidet til alle teorikurserne. Men sådan er
det nu engang. Prøven er ikke til for prøvens skyld. Prøven er til for
at sikre, at prøvedeltagerne har gidet at sætte sig ind i det stof, som
prøven nu engang omhandler.
Post by Arne H. Wilstrup
Post by Peter J
[...]
Det gør du nok også klogest i, for dine argumenter har indtil nu været
så tynde og letgennemskydelige, at der egentlig også er grænser for hvor
meget støttepædagog jeg gider at agere for dig.
Post by Arne H. Wilstrup
En anden ting er at du aldrig vil kunne forstå eller forholde dig til
det at være socialt indigneret.
Føler du stor nu? Vi mangler bare at du kalder mig for nazist, og så er
alt ved det gamle hvad angår dine komplette mangler på at føre en seriøs
diskussion.

Vi er uenige om et emne. Lær at leve med det. Det andet bavl du altid
kaster dig ud i med at kalde folk for det ene og det andet blot fordi de
ikke deler dine holdninger kan du stikke op et vist sted.
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Jeg hører en kvalmende violin i baggrunden.
Post by Arne H. Wilstrup
Du,
derimod, har blot hån og foragt over for folk der har et menneskesyn der
er dig uendelig fjernt.
Jeg synes faktisk det er dig der fremturer med hån og foragt for folk
der har et menneskesyn der er dig blot lidt fjernt. Jeg husker ikke
hvornår du sidst har respekteret at folk kan have andre holdninger end
dig selv.
Post by Arne H. Wilstrup
Du befinder dig på højrefløjen i dansk politik,
hvilket betyder at dit menneske-og samfundssyn er præget af en elitær og
arrogant holdning til folks problemer.
Fantastiske generaliseringer du kan komme med. Der er ikke et øje tørt.

Jeg har hele mit liv stemt konservativt. Det falder fint i tråd med
dette emne og min holdning til det. Frihed under ansvar ligesom man skal
hjælpe dem der virkeligt har brug for det. Dem der har brug for et dansk
statsborgerskab kan så vise ansvar ved at tilegne sig en minimal viden
om deres kommende hjemland (du vil ALDRIG få mig overbevist om, at dem
der virkelig /gider/ at bestå indfødsretsprøven ikke også let kan bestå
den). Dem der ikke gider dette ansvar ligger som de har redt.
Post by Arne H. Wilstrup
En anden mulighed er naturligvis at du bare er politisk ignorant og ikke
fatter andre folks lidelser.
Dine projektioner preller fuldstændigt af. Det er du forhåbentlig klar over.
Post by Arne H. Wilstrup
Det vil sige at din empati for andre er en
særdeles stor mangelvare.
Det er dog helt uffateligt så meget du kan få ud af, at jeg finder
indfædsretsprøven rimelig.
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Var det alt eller har du flere tåbeligheder fra den røde skuffe?
Post by Arne H. Wilstrup
Kim L og jeg er ikke særlig fattige, for nu at sige det mildt, men vi
har dog overskud til at have den empati du mangler, og det er ikke
særlig vanskeligt at have det, når man under andre noget.
Jøsses. Gloriepudsningen vil da slet ingen ende tage.
Post by Arne H. Wilstrup
Så enten er du en ung fløs der intet mangler som følge af dine
velsituerede familie som aldrig har manglet noget,
Jeg har aldrig modtaget noget særligt fra mine forældre. Hverken
økonomisk, socialt eller på andre områder. Faktisk ville jeg ønske, at
mine forældre havde vist en langt større interesse i deres børn, men det
er efterhånden ved at være for sent.
Post by Arne H. Wilstrup
eller også er du en
simpel underyder, der ikke under andre noget du ikke selv kan få. Vælg
selv.
Jeg tror jeg vælger, som de fleste andre fornuftige mennesker, at trække
på smilebåndet over din type. Folk der har SÅ tralvt med at se ned på
personer der ikke deler deres holdninger, har jeg intet til overs for.
Din mangel på respekt for andres holdninger er på grænsen til det sygelige.
Post by Arne H. Wilstrup
Post by Peter J
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Pt. heder "die Führerin" i det parti jeg altid har stemt på nu Lene E.,
men her kan du sikkert også hive en masse op fra skuffen som kan være
med til at få dig til at føle dig som et frelst menneske.
Post by Arne H. Wilstrup
Post by Peter J
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Du kan tale fra nu af og til juleaften om DF, men det ændrer ikke en
milimeter ved, at jeg aldrig har stemt på partiet.
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Dine DF-henvisninger er som altid ynkelige at høre på. Har du et
dokument liggende på skrivebordet, som du copy-paster fra, eller spilder
du virkelig altid så meget af din tid ved at sidde og skrive den samme
sammenbidte smøre hver gang du er uenig med nogen på Usenet?

Lev dog med, at ikke alle, som du er uenig med, stemmer DF. Verden er
ikke så sort og hvid som du tror.
Post by Arne H. Wilstrup
Post by Peter J
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Det er nu ikke noget kun jeg siger. Sådan er det jo (med visse
modifikationer). At du ønsker at Danmark skal tage imod langt flere
flygtninge og indvandrere end Danmark kan magte at integrere er dit
valg. Jeg har en anden holdning. Det er næppe svært for andre at se,
hvem der har sværest af os to ved at respektere andres holdninger.
Post by Arne H. Wilstrup
Post by Peter J
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Det er muligt at jeg ikke har grundlag for at påstå det, men jeg vil dog
stadig påstå, at enhver der virkelig gad at læse op til prøven ville
kunne bestå. Teoriprøven til kørekortet er sværere og kræver mere
forberedelse, men her hører man sjovt nok ikke samme hyl fra dele af
venstrefløjen.
Post by Arne H. Wilstrup
Og hvis man så
Post by Peter J
[...]
Ja det synes DU jo. Og det skal du have lov til. Flertallet i Danmark
deler min holdning, og det er jo så heldigt for mig, at jeg på dette
punkt får opfyldt mine politiske holdninger.
Post by Arne H. Wilstrup
Post by Peter J
[...]

og

[...]

Jeg tror godt at de fleste kan se, at dine forsøg på at male fanden på
væggen faldt til jorden med et brag. Og hvad står du så tilbage med?
"Jamen jeg synes prøven er urimelig". Jeg tager hatten af...
Post by Arne H. Wilstrup
Post by Peter J
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Så er vi tilbage med den med at folk der ikke deler dine holdninger er
dumme som en dør. I rest my case.
Post by Arne H. Wilstrup
Post by Peter J
Post by Arne H. Wilstrup
[...]
Præcis. Det er naturligvis MIN skyld at Danmark i dag skal kæmpe med
voldsomme problemer med integration af flygtninge og indvandrere.

Har du flere skarpe fra skuffen?
Post by Arne H. Wilstrup
Post by Peter J
[...]
Ohhhh. Så er vi igen tilbage ved den med at det er MIG der er skurken,
fordi jeg finder det til grin, at nogen der ønsker at blive danske
statsborgere, end ikke gider at læse 100 siders information om danske
forhold. Godt så.
Post by Arne H. Wilstrup
kan sagtens
fortsætte med at bo her i landet. De bliver så ikke "danskere", men de
bliver heller ikke smidt ud.
Byrderne for det danske samfund bliver alt andet lige mindre, så noget
godt kommer der trods alt ud af, at man forsøger at frasortere dem, der
er komplet ligeglade med det land de ønsker at blive statsborgere i.
Post by Arne H. Wilstrup
Måske du skulle læse lidt op på kravene før du udtalte dig?
Det havde også tjent dig, om du havde læst lidt om Indfødsretsprøven og
om hvor lettilgængeligt lærestoffet er, men sådan er der jo så meget.

Da du alligevel, som sædvanligt, kun er ude på at komme med tilsvininger
fordi jeg ikke deler dine holdninger må fornuften præge, når jeg hermed
erklærer

EOD fra min side.

Peter
Christian R. Larsen
2009-12-11 07:54:12 UTC
I så fald må du jo være imod stort set alle skriftelige prøver i Danmark.
Nej. Man kan ikke sammenligne en eksamen i forbindelse med en uddannelse og
en indfødsretsprøve, for der er kolossal forskel på deres formål.
Prøverne er IKKE til for prøvens skyld, men prøverne tester, om
prøvedeltagerne har tillært sig den viden, som prøverne nu engang kræver.
Ja, det giver sig selv. Det, jeg sætter spørgsmålstegn ved, er: Giver det
mening at kræve den viden, som denne prøve kræver, af en person, der søger
dansk indfødsret?
Indfødsretsprøven er så vidt jeg husker blot et af de led der tester, om
eventuelle kommende danske statsborgere nu også parate til at blive danske
statsborgere.
Den er i hvert fald en af de betingelser, "vi" har opsat, og som skal
opfyldes, før man kan blive det. Om man er parat til det, er en ganske anden
sag. Jeg mener ikke, at det forhold, at man engang har begået kriminalitet
eller har gæld til det offentlige, fortæller noget om, hvorvidt man er parat
til at blive dansk statsborger. Der er jo trods alt masser af danske
statsborgere, der har både det ene og det andet.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Medborgerskab/statsborgerskab/statsborgerskab_ved_naturalisation.htm
[...]
Jeg taler ikke om, hvorvidt det er svært eller let at opfylde det. Jeg taler
om, at det er meningsløst.
[...]
Hvorfor skal vi undersøge, om folk har gidet at læse en bog på 100 sider,
der indeholder forskellige trivia om Danmark?
[...]
Nej, den er til for symbolværdiens skyld.
Indfødsretsprøven er til for at sikre, at kommende danske statsborgere har
gidet at læse de ca. 100 sider om Danmark
Hvad det så end måtte fortælle...
(og så er der vist et par spørgsmål som ikke kan henvises direkte til
"pensum" men i stedet til en banal almen viden om Danmark). Har man gidet
at læse de 100 sider er det næsten en præsation /ikke/ at bestå prøven.
Ja, men det gør det jo absolut ikke mindre tåbeligt! Dette er spild af folks
tid og samfundets ressourcer og intet andet.
Jeg tror modstandere af prøven misser dette simple faktum i deres
befippelse over at få deres "velmenende" pointer frem.
Jeg tror, du har misset prøvemodtagernes pointe, når du kan finde på at
fremdage det som et argument.
TL
2009-12-11 10:48:13 UTC
On Fri, 11 Dec 2009 08:54:12 +0100, in dk.politik "Christian R.
Post by Christian R. Larsen
[...]
For at præcisere - det er ikke prøven som sådan, du synes er forkert,
det er prøven som den er opstillet nu, du ikke bryder dig om?
Min mening er, at en prøve er relevant og rimelig, men jeg er lang fra
overbevist om, at det er de rigtige spørgsmål, der stilles nu.
Post by Christian R. Larsen
[...]
Det er helt rimeligt, at kriminalitet er en faktor. Hvorfor i alverden
skulle et land bebyrdes med andre landes forbrydere? Statsborgerskab i
denne sammenhæng er ikke en ret.

Næste side >
Side 1 af 2