Plejehjems-kulturen
Add Reply
Lyrik
2020-08-01 06:10:04 UTC
Man ønsker en Disneyficering af de sidste leveår på plejehjem.

Det er ikke plejehjemsbeboernes ønske. De vil gerne omgås korrekt i det
store hele. Men de ønsker også at opleve den goe gamle hverdag.
De vil ikke isoleres fra hverdagslivet.

Alzheimer-demente bliver ofte aggressive og kort for hovedet!
Man skal nærme sig dem med respekt! Ellers går det galt.
De dumme ting de gør er dumme ting som udgør deres hverdag. Siger du om
den dumme ting at det er en dum ting-og nu skal jeg...ser du ikke
knytnæven som gir dig et blåt øje!

Den knytnæve rammer ikke "Plejehjems-bøllerne", men den søde medfølende
kvinde som vil gøre det så godt for den demente. Sådan en de gerne vil
ha flere af.

Min nye islamiske medarbejder stillede sig mellem spisebordene og
råbte:" Det er svinekød"!!;-)))

Beboerne forstod ikke engang hvad han mente-!??
Jeg forklarede ham at dansk svinekød var en stor eksportartikel!;-)
Så slappede han efterhånden af!;-)))

En gammel dame som han var meget imponeret af, fordi hun var som en
skrap rejekælling, hadede ham lige meget hvor megen service han gav
hende. "Hold ham der væk"! Var hendes bud.
Men de gnister de slog mod hinanden var en del af "Hverdagen", som
trængte til den slags krydderi.

Så er der den helt store faktor som er "normeringen"!

Da jeg begyndte var der 2 personaler til 12 beboere om aftenen. Til at
servere mad, rydde ud give kaffe, lægge i seng når den tid kom med rene
skiftede natbleer! En god normering.

Da jeg stoppede var der kun et personale til de samme mennesker.Det er
for lidt!

De folk der er der skal være indstillet på at levere standarden. Men de
skal have tid til at gøre det.
det har de ikke i dag.

Kulturen er overladt til mellemlederne, der hovedsagelig er
sygeplejersker. Disse er underdanige overfor kommunalbestyrelsen som er
deres goe gammeldags "Farmand"

"Farmand siger vi skal spare og så sparer vi og skærer ned på personalet"!

Det er en ond spiral som har formet plejehjemskulturen.

jens
EXLEX
2020-08-01 06:53:48 UTC
Post by Lyrik
[...]
Jeg tror du har en solid pointe i nogle af tingene.
Men nedskæringerne er jo en naturlig konsekvens af vore kære
folkevalgtes ødslen bort af midler til svindlere, andre landes borgere
og andre landes bundløse gæld.

EXLEX
Martin Larsen
2020-08-01 09:16:27 UTC
Post by Lyrik
Man ønsker en Disneyficering af de sidste leveår på plejehjem.
Hvordan?
Post by Lyrik
[...]
Skulle de alle skiftes?
Så skulle Jens vel heller ikke opvartes længere ;-)
Lyrik
2020-08-01 18:14:52 UTC
Post by Lyrik
Da jeg stoppede var der kun et personale til de samme mennesker.Det er
for lidt!
Så skulle Jens vel heller ikke opvartes længere ;-)
Alle skal skiftes til natten. En natble har særlig kapacitet.

Jeg var personale og ikke beboer skulle du være i tvivl.

jens